branding
Disco Elysium, ZA/UM, Spekuluje se o podrazu na autory Disco Elysium

Spekuluje se o podrazu na autory Disco Elysium

Studio ZA/UM stále nevysvětlilo jejich odchod. Bývalý vývojář vyzývá fanoušky ke slušnosti

Zdroj: ZA/UM
10. 10. 2022
Název: Disco Elysium Vývojář: Vydavatel: Platformy: , , , , , , , Žánr: Datum vydání: 15. 10. 2019

Nedávno jsme vás informovali o nedobrovolném odchodu trojice autorů RPG Disco Elysium ze studia ZA/UM, které se k incidentu dosud přímo nevyjádřilo. Nyní strůjce původní zprávy a jeden z vývojářů hry Martin Luiga nepřímo naznačil, že odchod designéra Roberta Kurvitze a ostatní jeho kolegy nejspíš způsobilo vystupování manažerů. V rozhovoru pro portál GamePressure reagoval na značně rozhořčené reakce fanoušků na sociálních sítích, kteří si nebrali servítky právě s vedením společnosti.

„Podporuji politické sebevyjádření. Postavil jsem se k tomu tak, že fanoušci mají právo vědět, co se stalo,“ uvedl Luiga znovu svůj důvod, proč o incidentu promluvil. Doplnil ale, že v tuto chvíli nemá smysl být útočný vůči současným zaměstnancům studia. „Je nepravděpodobné, že by to změnilo jejich postoj. Manažeři mají svůj způsob, jak v lidech vzbudit důvěru,“ vysvětlil. Robert Kurvitz a další podle Luigových slov vedení plně důvěřovali, dokud však nebylo příliš pozdě. „Vyplatí se zůstat zdvořilý, i když je to těžké. A vím, že jsem někdy nebyl zrovna příkladem,“ řekl pak zmíněnému magazínu.

Aniž by uvedl jakékoliv další detaily, po tomhle sdělení se vyrojily spekulace, co za nekalosti se mohlo dít za zářnou oponou. To přiživuje i trvající netransparentní chování ZA/UM, které stále nevysvětlilo, proč donutilo autory odejít. Každopádně kvůli nepříznivé situaci studio zveřejnilo prohlášení, které se však drží typické korporátní rétoriky. „Jako každá videohra, i vývoj Disco Elysium byl a stále je kolektivním úsilím, přičemž příspěvek každého člena týmu je podstatný a oceňovaný jako součást většího celku,“ uvedlo studio a dále situaci nekomentuje. Zástupci ZA/UM navíc dodali, že tvůrčí tým se nyní soustředí na vývoj dalšího projektu, o němž brzy poskytne bližší informace.

Nadále to tedy vypadá, že za odchodem stála obchodní rozhodnutí, o čemž vypovídaly některé předchozí komentáře na sociálních sítích. Server Kotaku s odkazem na zdroje obeznámené s případem navíc uvedl, že mohlo dojít i k právním krokům směřujícím proti designérovi a scenáristovi Disco Elysium Robertu Kurvitzovi. Tím by se rozchod ještě zkomplikoval, protože on i odejitý hlavní grafik Aleksander Rostov jsou akcionáři ve společnosti ZA/UM.

Pokračování je možná v ohrožení

Druhý díl Disco Elysium dosud nikdo oficiálně neoznámil, spekulace se už ale dříve objevily v souvislosti s prohlášením Roberta Kurvitze, že chce udělat pro hru to samé, co udělal Baldur’s Gate 2 pro první díl. Jenže nyní Martin Luiga v rozhovoru pro portál GamePressure uvedl, že ve vývoj nevěří. „Myslím si, že studio v dnešní podobě nebude pracovat na pokračování. Nejsem si jistý, kolik lidí stojících za originálem zůstalo,“ sdělil. Jeho vyjádření pro portál je ale poněkud matoucí, protože na twitteru naopak napsal: „Myslím, že pokračování je ve skutečnosti na dobré cestě a možná se dočkáte i původně zamýšlené podoby, i když jeho dokončení zabere hromadu času, ale RPG fanoušci jsou zvyklí na čekání, že?“

Zvěstem o možném vývoji druhého dílu přidává fakt, že počátkem letošního roku ZA/UM otevřelo pracovní nabídky na výtvarníka sci-fi prostředí a specialistu na monetizaci. Jak nasvědčuje twitterová zpráva studia, tak se nejspíš skutečně něco chystá. Na potvrzení, zda se bude jednat o pokračování Disco Elysium nebo naprosto nový titul, si ale ještě musíme počkat.

Kdo stojí za fenoménem Disco Elysium

ZA/UM začalo jako kolektiv umělců v Estonsku, později se změnilo ve stejnojmennou společnost, resp. vývojářské studio, aby vytvořilo dílo inspirované hrou Dungeons & Dragons, jež se opírá o politickou ekonomii i sebenenávist. Nyní sídlí ve Velké Británii.

V roce 2019 vydalo RPG Disco Elysium, které zaznamenalo úspěch u kritiků, hráčů i po peněžní stránce. Získalo taky několik ocenění za hru roku. Hlavním designérem byl Robert Kurvitz, podle jehož románu titul vznikl. Impresionistické olejomalby, jež hře poskytly charakteristický vzhled, vytvořil hlavní výtvarník Aleksander Rostov. Jednou z hlavních autorek scénáře byla Helen Hindpereová.

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Další články
Nahoru