Když 11. listopadu 2011 vyšel The Elder Scrolls V: Skyrim, jednalo se pro vývojáře z Bethesdy o obrovský úspěch. O tom ostatně svědčí i celá řada dalších vydání až do dnešních dní, kdy se dá Skyrim hrát v podstatě na čemkoliv. Ačkoli se prodejům dařilo, oficiálně se Skyrimu nepovedlo pokořit hranici miliardy dolarů v příjmech během prvního měsíce od vydání, což by popisovaný úspěch nepochybně orámovalo. Je ovšem možné, že tomu tak přece jen bylo a že Skyrim tohoto milníku už tehdy dosáhl. Kolem situace ale panuje hned několik nejasností.
ZeniMax Media/Bethesda Softworks game budgets + other information. (based on known data from 1986 till the present) pic.twitter.com/himk3yTda3
— Timur222 (@bogorad222) September 13, 2022
Téma zvedl uživatel Twitteru s přezdívkou Timur222, a dokonce ne poprvé. Sama Bethesda před lety uvedla, že prodala během prvního měsíce 10 miliónů kopií, což by znamenalo hrubý příjem přibližně 650 milionů dolarů. Timur222 se ovšem už nějakou dobu zabýval sběrem informací o financích titulů z dílny ZeniMaxu i Bethesdy, takže v seznamu nenajdeme jen Skyrim či jiné hry ze série The Elder Scrolls, ale i Fallout, Sea Dogs nebo úplně první hru od Bethesdy Gridiron! z roku 1986 pro Atari a Amigu. Kde ovšem k takovým informacím přišel a proč se jimi zabývá?
Skyrim Generated $1 Billion dollars in its first 30 days.
Way more than what is mentioned here.https://t.co/XvXCVCVvVi pic.twitter.com/Hz5zVhZr42— Timur222 (@bogorad222) August 4, 2019
Údaje ke Skyrimu pocházejí (či spíše pocházely) od marketingového manažera Alexe Price, který pro Bethesdu pracoval mezi lety 2010 až 2013. Alespoň tak to tvrdí Timur222 ve svých prohlášeních. Price podle nich ve skutečnosti informaci o miliardě dolarů plynoucích z prodejů Skyrimu zveřejnil již dříve a Timur222 ji zaznamenal v roce 2019. Nyní však přišel s celkovým rozšířením své statistiky a připomněl i tento „utajovaný úspěch“ oblíbeného RPG. Na LinkedIn ve svém příspěvku o práci v Bethesdě Price zmínil například i vydání Dishonored, partnerství s Microsoftem a silnou marketingovou strategii právě pro The Elder Scrolls V: Skyrim. Screenshot, který kdysi Timur222 pořídil, se však trochu odlišuje od současné podoby textu.
Skyrim utržil 1 miliardu dolarů za prvních 30 dní – překonal odhady o 35 %, uvedl původně marketingový manažer Alex Price.
V samém závěru původního textu se pak dočteme, že Skyrim „vygeneroval 1 miliardu dolarů za prvních 30 dní, čímž překonal odhady o 35 %“. Se započtením inflace bychom dnes mohli hovořit o částce přibližně 1,3 miliardy dolarů. Zajímavé ovšem je, že když dnes nahlédneme do pracovních zkušeností Alexe Price, najdeme tam místo původně zmiňované miliardy pouze oněch oficiálně udávaných 650 milionů dolarů. V případě Price by se jednalo o dost velké přecenění očekávaného výkonu prodejů, případně o podivný překlep. V tuto chvíli se ovšem jím udávané informace shodují s těmi, které udávala Bethesda.
Celkové tržby Skyrimu nám jsou bohužel neznámé, nepochybně by se ale jednalo o zajímavá čísla vzhledem k tomu, kolikrát byl Skyrim opětovně vydán. Kupříkladu před šesti lety, tedy v roce 2016, bylo známo, že se Skyrimu prodalo 30 miliónů kopií, ale přesnější informace od té doby nemáme. Připomeňme, že původní hru z roku 2011 následovala v roce 2013 Legendary Edition s rozšířeními. V roce 2016 pak vyšla Special Edition, která byla určena pro tehdejší next-gen konzole PlayStation 4 a Xbox One. V roce 2017 vyšel Skyrim i pro Nintendo Switch a Skyrim VR pro PlayStation VR a o rok později i pro PC. A nesmíme zapomenout ani na loňskou výroční verzi Anniversary Edition. Uvidíme, zda podobný úspěch čeká i na nadcházející Starfield.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Bethesda fakt nemá zdání.