Že bude akvizice Activisionu ze strany Microsoft během na dlouhou trať, se projevilo krátce po jejím oznámení. Obchod není uzavřen, a vzhledem k velikosti obou subjektů musí regulační orgány mnoha zemí vydat svůj formální souhlas. Než se tak stane, je zapotřebí objektivně zhodnotit, zda spojením obou společností nevznikne monopol na část herního odvětví, což může trvat dlouhé měsíce. Posudek mají na starosti úředníci, potřebují k tomu ale také vyjádření společností, kterých se může akvizice dotknout, a je pochopitelné, že se mezi nimi nachází také Sony. Už na začátku srpna se objevila prohlášení japonské společnosti z dokumentů určených regulačním úřadům v Brazílii, v nichž se výrobce PlayStationu vůči akvizici vymezil a podotknul, že například exkluzivní vydání Call of Duty na Xboxu by pomyslné misky vah významně vychýlilo. Od té doby tak na této úrovni panuje mezi Microsoftem a Sony značná nevraživost, která v posledních hodinách eskaluje prostřednictvím vyjádření, s nimiž pro změnu přichází v reakci na svého konkurenta výrobce Xboxu.
Pokud se máme bavit o Call of Duty, už dříve Microsoft poukazoval na platné smlouvy, kterými se bude řídit. Ty zajišťovaly multiplatformní vydání, jak se ale později ukázalo, platit údajně měly jen v souvislosti s nadcházejícími třemi hrami ze zmíněné série. Panovaly proto obavy, že až smlouvy vyprší, Microsoft bude chtít získat Call of Duty jen pro svou platformu, což ale podle nových vyjádření neplatí. Důvodem jsou finance a přesvědčení, že by rozhodnutí nevydat Call of Duty také na PlayStationu znamenalo obrovskou finanční ztrátu a celý megaprojekt by si na sebe rázem nevydělal. Microsoft podle dokumentů, které cituje magazín Video Games Chronicle, nejprve polemizuje nad tím, jak oprávněná kritika Sony vlastně je, když japonská společnost dlouhé roky razí strategii exkluzivních titulů. Přesto ale dodává, že takový přístup by u Call of Duty nefungoval a nikdo ho prý nemá očekávat.
Microsoft has claimed it „would simply not be profitable“ to make Call of Duty an Xbox exclusive, again insisting the series will remain on PlayStation.https://t.co/mG26KZMrpN pic.twitter.com/r1ZoZpVm7C
— VGC (@VGC_News) August 10, 2022
„Taková strategie by byla zisková pouze v případě, že by hry společnosti Activision Blizzard dokázaly přilákat dostatečně velký počet hráčů do ekosystému Xboxu, tedy že by společnost Microsoft dokázala získat dostatečně vysoké příjmy z prodeje, které by kompenzovaly ztráty z rozhodnutí nedistribuovat tituly na konkurenčních konzolích,“ zní jedno z vyjádření Microsoftu. Společnost tím zcela otevřeně přiznává, že díky dlouhodobému zaměření Sony na vlastní platformu z ní učinilo velmi silného hráče na trhu a předpokládá, že se nic v nadcházejících letech nezmění. O to víc je ale Microsoft přesvědčen, že cokoliv měnit by nedávalo smysl, jedině za předpokladu, že by exkluzivita mohla být zisková. V takovém případě se pro změnu Microsoft tomuto postupu nebrání a dodává, že takový postup by neměl žádný konkurenční dopad. „Exkluzivní tituly jsou v herním odvětví běžně přijímány a konkurenční konzole se těší vysoké míře loajality hráčů,“ tvrdí Microsoft a mezi řádky tím říká, že by hráči na PlayStationu spíše přestali hrát Call of Duty, než by měli vyměnit svou herní platformu za Xbox.
Vyjádření Microsoftu se ale stočilo i ke službě Game Pass a předplatnému obecně, proti kterému Sony rovněž v souvislosti s probíranou akvizicí vystoupila. Vadí jí představa, že by mělo být Call of Duty uváděno do nabídky předplatného v den svého vydání, což si ale Microsoft vykládá jako útok na jakékoliv nové modely monetizace. „Společnost Sony nechce, aby atraktivní předplatitelské služby ohrožovaly její dominantní postavení na trhu digitální distribuce konzolových her. Jinými slovy, společnost Sony brojí proti zavádění nových monetizačních modelů, které by mohly zpochybnit její vlastní obchodní modely,“ uvádí Microsoft. Doplňuje také, že Call of Duty netvoří – na rozdíl od toho, co si myslí Sony – vlastní kategorii her, kterou by bylo nutné chránit zásahy antimonopolních úřadů. „PlayStation od Sony má také zavedenou základnu věrných hráčů. Ovšem takové zjištění nevede k závěru, že PlayStation, nebo jakýkoliv značkový produkt s věrnými zákazníky, je odděleným trhem od všech ostatních,“ říká Microsoft.
Součástí strategie Microsoftu nemá být odepření obsahu či her komukoliv a například zmiňované Call of Duty bude i nadále dostupné coby placený titul i na PlayStationu.
Výrobce Xboxu pak přichází s pěti důvody, kterými argumentuje proti tvrzení Sony, že přidání her od Activision Blizzard do nabídky Game Passu by vedlo k nedosažitelnému náskoku Microsoftu v oblasti těchto služeb. Zaprvé, součástí strategie Microsoftu nemá být odepření obsahu či her komukoliv a například zmiňované Call of Duty bude i nadále dostupné coby placený titul i na PlayStationu. Druhým argumentem je poukázání na to, že hráči považují předplatitelské služby pouze za jeden z mnoha způsobů, jak získávat hry; a třetím pro změnu zmínka, že Sony rovněž vlastní a provozuje předplatitelskou službu, s níž může nakládat, jak se jí zlíbí. Ve čtvrtém bodě pak Microsoft připouští, že existuje mnoho dalších distribučních kanálů, z nichž mnohé zahrnují obsah, který není dostupný na Xboxu. A konečně zapáté Microsoft připomíná, že je to Sony, která sjednává exkluzivní partnerství i s vydavateli třetích stran, takže v mnoha ohledech činí to stejné, kvůli čemu kritizuje dosud neprovedené kroky Microsoftu.
Microsoft has accused Sony of paying developers for „blocking rights“ to stop their content appearing on Xbox Game Pass.https://t.co/tSyx82nBOR pic.twitter.com/KfLbvrFOrT
— VGC (@VGC_News) August 10, 2022
Kritické je podle Microsoftu ale i to, že se má Sony snažit aktivně bránit vývojářům a vydavatelům, aby své hry na Game Pass umisťovali, a to platbou za tzv. blokovací právo. Výměnou za nespecifikovanou výši prý dostává od vývojářů slib, že své hry nebudou spojovat s Game Passem, což je pro změnu něco, co se nelíbí Microsoftu. „Znovu to jen odhaluje obavy z inovativního obchodního modelu, který hráčům nabízí vysoce kvalitní obsah za nízkou pořizovací cenu, a ohrožuje tak vedoucí postavení, které bylo po dlouhé roky vytvářeno na základě strategie zaměřené na zařízení a exkluzivní tituly,“ uvádí Microsoft. V prohlášení navíc uvádí, že se postupem Sony skutečně cítí poškozen, když měly ony blokovací doložky partnerských smluv přibrzdit celý vývoj Game Passu, potažmo rozlet jednotlivých vývojářů, kteří by rádi vydali svou hru i na PlayStationu, ale nemohou, protože jim to Sony kvůli původnímu umístění do Game Passu již nechce dovolit.
Přestřelka mezi Sony a Microsoftem tak po letech na pohled nevinného špíčkování v rámci konzolových válek tak nabírá na úplně jiné dynamice. Že jde o velmi vehementní snahu vymezit si vlastní prostor na trhu, je zřejmé už zdálky, otázkou ale samozřejmě zůstává, co dobrého může toto veřejné praní špinavého prádla přinést. Ačkoliv máme unikátní možnost podívat se na sice stále diplomatické, ale poměrně otevřené odpovědi velkých společností, zásah do komunit hráčů a fanoušků obecně může být poměrně značný. Reputace Microsoftu i Sony může klesnout, stejně jako stoupnout, a nějakou dobu nemusí o všem rozhodovat jen hry a jejich rozvrstvení v distribučních kanálech. Je nicméně zřejmé, že Microsoft prahne po zisku Activisionu a přidružených subjektů a hráči, kteří jsou otevření ekosystému Xboxu z toho budou těžit. Zvlášť, když se zdá, že Microsoft zřejmě bude chtít aplikovat pravidlo o svých titulech, vydávaných rovnou do Game Passu, i u košatého katalogu Activisionu, patrně s nadějí, že předplatitelů bude skokově víc a platby začnou pokrývat ztráty z prodejů.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Představa, že si běžný uživatel nainstaluje gamepass do televize a zapne si Call of duty přes cloud je nadčasová.. Xbox chce z hraní nových AAA her udělat dostupnou záležitost a každým dnem ukazují, že ví co dělají a ví jak postupovat…
Ta vstupní bariera je to s čím sony bude mít skrz svoje ego vždy velký problém. Aka chceš si zahrát novej God of war? Běž lítat po krámech a zkus sehnat konzoli, kup si za 14 000 konzoli a za 2000 hru a můžeš hrát…
Vedle toho Xbox s přístupem ve stylu, chceš hrát Starfield? nainstaluj 50 mb Appku, kup předplatný a hraj si.. a až tě hra přestane bavit, tak máš furt v ceně stovky her včetně celého katalogu exkluzivit.
Pokud by dotyčný chtěl největší hru z gamepassu stáhnout, například Flight simulator, trvalo by mu to touto rychlostí přes 18 hodin, střední hry kolem 6-7 hodin.
Co to je za hloupý argument o tom, že pokud je hra v gamepassu tak ji hráč nedohraje? Jak moc ekonomické je koupit si hru za 2000 kč a dohrát ji za víkend. Zníš spíš jako někdo kdo se bojí toho, že opravdová budoucnost je v cloud gamingu.