Když vývojář Ron Gilbert letos 1. dubna oznámil, že se vrací série Monkey Island, mnoho hráčů to považovalo za aprílový žertík. Až o čtyři dny později, kdy dorazil také první teaser, všem došlo, že si Gilbert nedělal legraci a namísto toho načrtnul, jak bude nový díl – vsazený mezi původní dvojku a trojku – vlastně vypadat, kam hlavního hrdinu zavede a na jaké postavy se mohou hráči těšit. Vše o hře jsme podrobně sepsali v dřívějším článku, později ovšem došlo i na trochu osobnější vzkaz, ve kterém se Gilbert ohradil proti kritice nasměrované zejména k novému vizuálnímu stylu. Zalitoval, že největší fanoušci, kteří mu v případě začátku slavné adventurní série věřili a přímo i nepřímo jej tlačili do toho, aby udělal další díl, jsou nyní ti, kdo nejhlasitěji kritizují Return to Monkey Island a dělají přesný opak toho, proč si sérii a pravděpodobně i práci samotného Rona Gilberta oblíbili. Tedy, že vyslovují nedůvěru v to, pro co se ještě s Davem Grossmanem rozhodli, a to prý bylo něco, co čekal zdaleka nejméně. Pokud si však myslíte, že slova slavného designéra dopadla na úrodnou půdu, mýlíte se – tichou válku s fanoušky vede bez ustání a po nedávném zveřejnění nového traileru se Gilbert rozhodl uzamknout komentáře na svém dlouholetém blogu Grumpy Gamer, kde o svých hrách i životě vždy podrobně informoval.
Pod videem se podle očekávání opět rozhořela jedna z nepopulárních, leč podle mnohých vývojářů vášnivých debat, v nichž diskutující projevili svůj zápal pro hru tím, že sahali po osobních urážkách a útočili na Gilberta i art directora Rexe Crowleyho, který stojí za novým stylem grafiky. Diskuzi si můžete přečíst alespoň na blogu, i když už bez promazaných komentářů, v nichž byli hráči prostě jen sprostí, zatímco na YouTube už došlo ke kompletnímu smazání a zamknutí celé sekce komentářů. Umíte si totiž asi představit, že tam byly urážky ještě peprnější, což si designér i vzhledem k členům vývojářského týmu nechtěl nechat líbit. Jeho vyjádření je pak pochopitelnou reakcí na něco, čím si musí očividně projít – a v horším případě opakovaně – každý, kdo na internetu tvoří jakýkoliv obsah.
Zahrajte si ji, nebo ne, ale nekažte zážitek všem ostatním. O hře už na blogu nic psát nebudu.
„Zamykám komentáře. Lidé jsou prostě jen zlí, takže mažu všechny osobní útoky. Je to skvělá hra a každý v týmu je na ni velmi hrdý,“ napsal Gilbert opět na obranu Return to Monkey Island i lidí, kteří na titulu pracují. „Zahrajte si ji, nebo ne, ale nekažte zážitek všem ostatním. O hře už na blogu nic psát nebudu. Radost ze sdílení novinek je pryč,“ dodal pak designér a z jeho slov je cítit obrovské zklamání. Pokud se ptáte, co přesně se hráčům nelíbí, nad rámec nevyžádaných invektiv to je právě grafické zpracování hry, které částí fanouškovské základny nerezonuje.
Ačkoliv pod trailerem na blogu zůstalo mnoho velmi pozitivních zpráv, v nichž hráči vyjadřují radost nad tím, že se Monkey Island vrátí a doplňují, že se jim grafika líbí, mnoho diskutujících vyjadřuje svůj nesouhlas, a to mnohdy typickým internetovým nevybíravým způsobem. „Nos hlavního hrdiny vypadá jako penis,“ napsal někdo. „Všechno působí jako hnusná laciná flashovka,“ objevilo se v dalším komentáři. A pak vcelku očekávaně dochází i na nepochopení, že nikdo nikomu nezakazuje hru kritizovat, ale i kritika má své hranice a způsoby, jak může být prezentována.
Na každý pád by se to ale nemělo nijak dotknout hry, která pod rukama Gilberta, Grossmana a dalších ve studiu Terrible Toybox vzniká. V tomto ohledu byl Gilbert vždy velmi konzistentní a je jisté, i po všech vyřčených slovech, že konceptu věří a dokončí jej. Těšit se tak můžeme na výlet Guybrushe do pekla, kde narazí na LeChucka a dočkáme se vývoje příběhu tak, jak by zřejmě vznikl, kdyby Gilbert nikdy od vývoje série neodešel. Na druhou stranu v minulých vyjádřeních přiznal, že nedělá „nový“ třetí díl a již vytvořené hry hodlá plně respektovat.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Když se psalo o tom že na grafice bude dělat jeden z původních fanoušků, tak mě opravdu nenapadlo že z toho nakonec vyleze tohle. Vzhledem k tomu jak okrajový žánr point-and-click adventury dneska jsou, tak plně rozumím tomu, že pravověrní fanoušci můžou tak velký zásah do toho o čem celé roky snili vnímat jako zradu.
Chápu že z pohledu autorů kteří tvoří hru po vysoce vyprofilovanou skupinu hráčů může být taková zdrcující kritika dost nepříjemná, ale ono zastavení komunikace je tedy samo o sobě dosti kontraproduktivní. Protože těm sprosťákům a trollům to bude stejně jedno a nejvíce to odnesou ti skuteční slušní fanoušci kteří se provinili pouze tím, že vyjádřili věcnou kritiku.
Pokud to nezachrání příběh jsou obavy o další opičí ostrov na místě …