branding
Nejlepší hry pro iPhone, které už si dnes nezahrajete

Nejlepší hry pro iPhone, které už si dnes nezahrajete

Připomeňte si spolu s námi ztracené a zapomenuté hity z iOS, které zmizely z App Storu

4. 4. 2019

Byly to obrovské trháky. Hrály je miliony lidí. Sbíraly skvělá hodnocení. Vládly dobovým žebříčkům. A dnes už se k nim přitom nedostanete. Řeč je o hrách pro iOS, nejčastěji jde o tituly pro první iPhony, které z různých důvodů, obvykle ale v důsledku pozastavených aktualizací, musely zmizet z App Storu. Šlo přitom o hity, které pomáhaly prodávat samotný iPhone, staly se jakýmsi benchmarkem a častokrát inspirovaly další podobné projekty. Jejich následovníky lze dohledat i dnes, ale originál se nejednou ocitl v propadlišti dějin. I to nám připomíná, jak ošemetné to je s digitální distribucí, a jak obtížné bude tuto cennou historii uchovat pro další generace. Zřejmě mnohem obtížnější, než když jsme v minulosti bojovali s udržením kompatibility u fyzicky distribuovaných her. Umíte si snad představit, že bychom si dnes nemohli zahrát třeba staré hry z handheldů? Pojďme si proto připomenout některé z hitů, které jste možná hráli i vy a dnes už na ně zřejmě jenom vzpomínáte.

Rolando

Jedním z prvním trháků na iPhonu byla logická plošinovka Rolando zjevně inspirovaná sérií LocoRoco z PSP. Možná až příliš inspirovaná. Že jde ale zčásti o plagiát v roce 2008, kdy vyšel první díl, ještě nikdo neřešil. O rok později vyšlo pokračování s podtitulem Quest for the Golden Orchid, ale z třetího dílu nakonec sešlo. Po odříznutí 32bitových aplikací se hry staly v roce 2017 nedostupnými a těšit se z nich mohl jen ten, kdo používal starý telefon, starý iOS a aplikace už měl stažené. Rolando bylo vzkříšeno až díky remaku Rolando: Royal Edition, který vyšel nyní, což je ostatně i důvod, proč o těchto ztracených hrách vlastně píšeme a co nás k tématu přivedlo. Rolando vymyslel vývojář Simon Oliver a výtvarnou stránku měl na svědomí finský ilustrátor Mikko Walamies. Na spolupráci se domluvili, aniž by se setkali osobně. O soundtrack se postaral britský hudebník Mr. Scruff. Rolando dobře demonstrovalo možnosti iPhonu a uživatele si získalo jednoduchým a v té době originální pohybovým a dotykovým ovládáním, které prostě fungovalo, zatímco jiné projekty s ním spíš válčily.

Flight Control

Jednou z nejčastěji kopírovaných her původem z iOS se stal Flight Control. Dodnes jeho mechanismy i grafiku napodobuje bezpočet dalších titulů, které samozřejmě sází i na velmi podobné názvy. Originál byl ale jen jeden a ten mělo na svědomí studio Firemint, po sloučení s IronMonkey Studios dnes známé jako Firemonkeys Studios. Flight Control, v němž jsme řídili letový provoz, debutoval v březnu 2009 na iOS a stal se nejprodávanější hrou v App Storu v 19 zemích světa současně. Už v roce 2011 měl na kontě skoro 4 miliony prodaných kopií. HD verze později vyšla na iPad, PlayStation 3, Windows i Mac. Značka se navíc časem rozšířila i na Wii, DS a Android. Originál ale z iOS zmizel už v září 2015. Dokud ale byl vývoj aktivní, hra se průběžně vylepšovala a rozrůstala například o nová letiště.

Infinity Blade

V prosinci 2018 zmizela z App Storu trilogie Infinity Blade od Chair Entertainment a Epic Games. I tady byla důvodem neochota nadále tituly updatovat. Bojovka s prvky akčního RPG debutovala na iOS v prosinci 2010 a stala se pionýrem ve využívání Unreal Enginu na mobilech. Také hráčům pořádně vyrazila dech svou grafikou. Tým dvanácti lidí ji dal dohromady za pouhých 5 měsíců a inspiroval se hrami jako Karateka, Prince of Persia nebo Shadow of the Colossus. Za první čtyři dny hra inkasovala 1,6 milionu dolarů. Lidé na hře oceňovali intuitivní soubojový systém založený na “kreslených” gestech a nově stvořený svět se dočkal i vlastních románů. Tencent v Číně vydal port pro Xbox One i Android a došlo dokonce na automatovou verzi Infinity Blade FX. Je pozoruhodné, co se autorům z dceřiné společnosti Chair Entertainment povedlo vykřesat za hit z prostého zadání od Epicu, aby pro konferenci Applu připravili během dvou měsíců demo prezentující možnosti Unreal Enginu 3 pro iOS a za další tři hru dokončili.

Tap Tap Revenge

Řadu pokračovatelů má i série Tap Tap Revenge, kterou vytvořil Nate True a posléze přešla pod křídla studia Tapulous. Hudební hra debutovala v červenci 2008 a její vývoj začal ještě před oficiálním uvolněním vývojářských nástrojů. Původní název zněl Tap Tap Revolution a titul se jím odvolával na hlavní zdroj inspirace – sérii Dance Dance Revolution od Konami. Hra pod tímto jménem vyšla dokonce už v září 2007, tedy ještě před zpřístupněním platformy dalším vývojářům, a bylo ji proto možné hrát jen po jailbreaku iPhonu. První verze byla přitom dokončena během dvou dnů. Ze hry se stal jeden z hitů iOS s prolomenou ochranou. Pod názvem Tap Tap Revenge pak v červenci 2008 už vyšla oficiálně na App Storu, koupila ji společnost Tapulous a původní autor Nate True se stal jejím zaměstnancem. Výsledkem byl instantní hit, jedna z nejstahovanějších her vůbec, která se dočkala mnoha dalších pokračování. První díl si během 20 dní stáhlo milion lidí. Podle výzkumu z roku 2009 titul zkusil každý třetí majitel iPhonu ve Spojených státech. V červenci 2010 koupil studio Tapulous gigant Disney a s ním i tuto značku. Tituly z této série zmizely z App Storu už začátkem roku 2014, kdy mobilní divize Disney uzavřela studio Tapulous a oznámila, že hry nebude nadále podporovat.

Vzpomenete si na nějaký podobný případ? Nestyďte se a doplňte náš výběr o další tituly, které podle vás podobně zahýbaly herní scénou, a přitom dnes už nejsou běžně dostupné.

Nahlásit chybu v článku

10

Napsat komentář

Další články
Nahoru