V průběhu úterního dopoledne začínají přicházet z Japonska výsledky hospodaření jednotlivých herních společností za uplynulé čtvrtletí, které ve většině případů rámuje celé proběhnuvší finanční období. Dá se proto očekávat, že po hlubší analýze čísel se budou v nadcházejících dnech objevovat zprávy o nejrůznějších trendech a prognózách, ať už se bavíme o prodeji hardwaru nebo softwaru. My se v tuto chvíli zastavíme u Sony a Nintenda s důrazem na výsledky prodeje konzolí i her, což může posloužit k celkovému dokreslení situace na trhu nejen pohledem popularity daných systémů, ale také například dostupnosti čipů, která je stále nedostatečná a podle některých vyjádření se výrazně nezlepší ani v průběhu roku 2022.
Začněme u Sony, jejíž finanční ředitel Hiroki Totoki loni v srpnu předpokládal i na základě zásob polovodičových čipů, že na konci finančního období 2021, které z pohledu Sony skončilo letos 31. března, bude mezi hráči celkem 22,6 milionů prodaných kusů PlayStation 5. Reálný stav je nicméně nižší, když Sony dokázala prodat jen 11,5 milionů kusů namísto očekávaných 14,8 milionů, takže celkové číslo činí 19,3 milionů prodaných konzolí PS5. Samozřejmě nemá na tomto místě smysl porovnávat výsledky se stejným obdobím z předchozího roku, které neexistuje kvůli zahájení prodeje konzole až v polovině listopadu 2020. Přesto za necelá dvě čtvrtletí prvního si našlo cestu ke hráčům 7,8 milionů kusů PS5, proti kterému může letošní číslo působit skutečně jako mírné zklamání.
Pokud se budeme bavit o financích, na první pohled je v příslušné příjmové tabulce zjevné, jak důležité jsou prodeje hardwaru a nakolik se Sony (i další) spoléhají na prodej softwaru. Oněch 11,5 mil. prodaných kusů PS5 vygenerovalo příjem ve výši necelých 590 milionů jenů, zatímco prodej her a add-onů necelý trojnásobek – 1,5 miliardy jenů – za 303 milionů prodaných kusů her, z čehož 43,9 milionů kusů tvořily tituly od vlastních studií. Také síťové služby, kam podle Sony samozřejmě spadá předplatné PS Plus, PS Now nebo doprovodné video služby, stojí za příjmem 410 milionů jenů a je pravděpodobné, že s přicházejícím sloučením obou zmiňovaných předplatných budou narůstat i příjmy. Pokud vás zajímá počet předplatitelů PS Plus, Sony jich na konci finančního roku 2021 vykazuje 47,4 milionů, což je velmi mírný pokles oproti předchozímu čtvrtletí a dochází ke stagnaci v porovnání s celým předchozím rokem, kdy bylo na konci 47,6 milionů registrovaných uživatelů.
Přesun k Nintendu je mnohem radostnější, když druhý japonský gigant mluví o nejlepším výsledku ve smyslu prodaného softwaru v historii. Společnost zaznamenala v uplynulém finančním roku (Nintendo jej označuje za fiskální rok 22, pozn. red.) 39 titulů, které překonaly milion prodaných kusů, z čehož 26 vydalo samo Nintendo a 13 zbývajících ostatní vydavatelé. Nejúspěšnější byla hra Pokémon Brilliant Diamond a Shining Pearl, která má na kontě 14,65 milionů prodaných kusů, obrovského úspěchu ale dosáhl i Pokémon Legends: Arceus, který vyšel na konci letošního ledna a prodalo se jej už 12,64 milionů kusů. Dařilo se ale také hrám Kirby: The Forgotten Land, který má 2,1 milionů prodaných kusů a Metroidu Dread s 2,9 miliony kusy. Celkem tak Nintendo vykazuje prodej 235 milionů kusů her a softwaru, čímž o necelá dvě procenta překonává i výsledky z roku předcházejícího.
Co se týče prodeje hardwaru, ani tady si nemůže Nintendo na nic stěžovat. V souhrnu se totiž za uplynulý rok prodalo 23 milionů kusů Nintenda Switch, z čehož 13,6 milionů kusů tvořila základní verze, necelých 6 milionů nový OLED model a bezmála 4 miliony Lite verze. Není to sice tolik, jako před rokem – Nintendo za finanční období 21 prodalo 28,8 milionů kusů konzolí, ale v porovnání s ostatními výrobci je stále hegemonem. Ostatně, i pohled do historické tabulky jasně naznačuje, kdo je tady králem a nechybí mnoho, aby se Switch dokázal dostat přes 117,2 milionů prodaných kusů o čtyři roky starší PS4, která stojí v tabulce nad ním.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
O důvodech můžeme jen spekulovat, ale myslím, že ten hlavní se nabízí. Nejsou zajímavé hry, které by nutili hráče si PS5 pořídit. Proto zřejmě Sony udělá ten krok, že nové hry budou jen pro PS5 (aspoň tedy tuším, že se tak o tom mluvilo).
Docela mě zaujala také informace o předplatitelích PS Plus. Stagnace či dokonce mikroskopický pokles. Na první pohled nejde o nic vážného, ale ve světě ekonomiky a marketingu je to katastrofa gigantických rozměrů. Netflix má 220 M předplatitelů a když ztratil za poslední kvartál cca 200 tisíc předplatitelů byla z toho totální panika a okamžitě začali řešit jak to v dalších měsících napravit.