Téma Xbox v Japonsku se vrací na přetřes opakovaně. Microsoft během dvou desetiletí udělal leccos, aby v této baště Sony a Nintenda alespoň trochu prorazil. Vydával exkluzivní hry od japonských vývojářů, navazoval partnerství s japonskými studii a zkoušel několik iniciativ. Země vycházejícího slunce ale Xboxu nadále odolává. Jak se ukázalo, konzole od Microsoftu tu měly možná ještě menší úspěch, než jsme si mysleli.
Od vydání původního Xboxu před 20 lety se v Japonsku prodalo přibližně jen 2,3 milionu konzolí všech generací. Tou zdaleka nejúspěšnější byl Xbox 360, na který připadá většina prodejů, na čemž se podle mě nepochybně pozitivně podepsaly i japonské exkluzivity jako Blue Dragon a Lost Odyssey od studia Mistwalker. S neoficiálními čísly přišlo poslední číslo magazínu Weekly Famitsu, které připomíná 20 let Xboxu v Japonsku, a toto téma přeložil například magazín Video Games Chronicle.
Xbox – 472 992
Xbox 360 – 1 616 128
Xbox One – 114 831
Xbox Series X a S – 142 024
Podle zprávy má ale Microsoft důvod k opatrnému optimismu. Xbox Series už předstihl celkové prodeje Xboxu One. Ve srovnání s konkurencí jde nicméně stále o zanedbatelná čísla. Článek se ale nezaměřuje jen na samotné konzole, ale také nejpopulárnější hry. Nikoho zřejmě nepřekvapí, že těmi nejprodávanějšími za posledních 20 let jsou právě japonské tituly. Rozhodně je ale pozoruhodné, že bojovku Dead or Alive 3 si podle statistiky koupila přibližně polovina majitelů původního Xboxu.
Dead or Alive 3 (Xbox) – 271 149
Star Ocean 4: The Last Hope (Xbox 360) – 208 521
Tales of Vesperia (Xbox 360) – 204 305
Blue Dragon (Xbox 360) – 203 740
The Last Remnant (Xbox 360) – 154 493
Není žádným tajemstvím, že Microsoft opakovaně prohlásil, že působení na japonském trhu nevzdává. Hodně aktivní je v tomto smyslu současný šéf herní divize Phil Spencer, který se chce podle svých slov lépe starat o místní hráče i vývojáře. Xbox Series tu vstoupil do prodeje ve stejnou dobu jako v ostatních regionech, což dřív nebylo běžné. Také Game Pass měl pomoci působení v Japonsku.
Opakovaně se spekuluje také o možnosti, že by Microsoft koupil nějaké další japonské first party studio. Zatím ale v jeho portfoliu najdeme jen tým Tango Gameworks, který získal společně s firmou ZeniMax Media. Spencer to označil za důležitý první krok a netajil se tím, že by chtěl další japonské first party týmy.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.