Češi a Slováci si letos 17. listopadu připomenou 30 let od sametové revoluce, známé u našich sousedů spíš pod označením něžná. Ve stejný den vyjde i bezplatná hra pro Windows, Mac a Xbox One nazvaná Vivat Sloboda, na které pracuje Team Vivat (tip od Bludra, díky). V ní prožijeme revoluční dny v kůži taxikáře, který vozí stranické funkcionáře i protestující studenty. Hráči tak budou moci podle autorů vyslechnout diametrálně odlišné názory na probíhající události. Není divu, že členům komunistické strany se vývoj v ulicích ani trochu nelíbí, zatímco studenti sice mají pochopitelné obavy, ale věří, že nadešel čas změn.
Vivat Sloboda nás vezme do Bratislavy, která bude hráčům plně otevřená. Slovenská metropole nabídne funkční dopravu i chodce a scházet nebude ani dobové rádio včetně licencovaných skladeb. Poslouchat můžete Československý rozhlas i zakázaný Hlas Ameriky a srovnat, jak odlišně informují o listopadových událostech. Jelikož pohyb v autě představuje základní herní mechanismus, bude nutné dodržovat povolenou rychlost a další předpisy. Nehoda nebo dokonce srážka z chodcem samozřejmě znamená velký problém.
Vývojáři podle svých slov také nechtějí ukazovat, kdo je dobrý a kdo špatný. Každý si má udělat vlastní názor.
Bratislavský tým láká na známá místa i skryté maličkosti, především ale na atmosféru z podzimu 1989. Cit pro detail autoři ukazují už nyní. Třeba když si má komunistický kádr stěžovat na to, že není normální, aby o vládě rozhodovaly patnáctileté děti. Kdo by si při tom nevzpomněl na nechvalně proslulý projev Miroslava Štěpána z 23. listopadu 1989 v továrně ČKD v Praze, kdy prohlásil: “V žádné zemi, ani v rozvojové ani socialistické a kapitalistické neexistuje to, aby patnáctiletý děti určovaly, kdy má odejít prezident nebo kdy má přijít a kdo jím má být.”
Samotní autoři v rozhovoru pro magazín Sóda prozradili, že využívají dobové citace a výpovědi lidí, kteří události zažili na vlastní kůži. Vývojáři podle svých slov také nechtějí ukazovat, kdo je dobrý a kdo špatný, každý si má udělat vlastní názor. Smyslem je samozřejmě vzbudit zájem mladých lidí o moderní historii formou, která je jim blízká. Ostatně samotní autoři události na vlastní kůži neprožili, proto konzultovali svou práci s pamětníky a přímými účastníky.
Součástí tohoto procesu je samozřejmě i snaha o autentickou atmosféru a zachycení tehdejší podoby Bratislavy. Nicméně autoři nechtějí vytvořit stoprocentně přesnou kopii města, ale přizpůsobují slovenskou metropoli přirozeně svým potřebám a potřebám hry. Nebudou tu ale chybět specifické zajímavosti tehdejší doby jako fronty před Tuzexem. Autentické budou i výrobky a vozidla, ale ponesou fiktivní značky. V digitálním městě také podobně jako v sérii Assassin’s Creed narazíte na informace o konkrétních budovách či místech.
Hru pohání engine Unity a vznikla s pomocí grantu Sloboda nie je samozrejmosť, který vyhlásila Férová nadácia O2. Na debut studia chtějí autoři navázat rozsáhlejším projektem Vivat Slovakia, který hráče vezme do devadesátých let, respektive – jak sami vývojáři říkají – divokých devadesátých let. Hra nabídne dabing, možnost opustit vůz a používat zbraně. Jinými slovy, jak samotný tým připouští, inspiroval se sérií Grand Theft Auto, ale chtěl takovou hru zasadit do slovenských kulis. Autoři přitom stále hledají další zájemce, kteří by jim s vývojem pomohli a Vivat Sloboda má posloužit jako prequel pro budoucí titul.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Veľa šťastia tvorcom ako aj samotnej hre.